Statut Fundacji Polskiego Handlu
I. Postanowienia ogólne.
§ 1
Fundacja pod nazwą „Fundacja Polskiego Handlu” zwaną dalej Fundacją ustanowiona przez Polską Izbę Handlu z siedzibą w Warszawie, zwana dalej Fundatorem, aktem notarialnym sporządzonym w Kancelarii Notarialnej Jolanta Gardocka – Notariusz, Beata Otkała – Notariusz, mającej siedzibą w Warszawie przy ul. Łuckiej 2/4/6 lok. 35 przez notariusza Beatę Otkała za nr repertorium A Nr 10574/2008 z dnia 30 października 2008 r., działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 roku o fundacjach (Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 tj. ze zm.) oraz niniejszego statutu.
§ 2
- Fundacja posiada osobowość prawną.
- Czas trwania Fundacji nie jest ograniczony.
- Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej.
§ 3
Siedzibą Fundacji jest Miasto Stołeczne Warszawa.
§ 4
Właściwym ministrem jest Minister Gospodarki.
§ 5
- Teren działania Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
- Dla dobrego i skutecznego realizowania celów społecznych Fundacja może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej z poszanowaniem prawa i dobrych obyczajów.
§ 6
Fundacja może tworzyć oddziały, a także przystępować i podejmować współpracę z fundacjami, których cele są zbieżne z celami Fundacji.
§ 7
- Fundacja używa pieczęci okrągłej z napisem w otoku „Fundacja Polskiego Handlu”.
- Fundacja może używać wyróżniającego ją znaku graficznego.
§ 8
- Fundacja może ustanawiać własne odznaczenia, wyróżniania i odznaczania osób fizycznych i prawnych wspomagających działalność Fundacji.
- Fundacja może nagradzać w inny sposób osoby zasłużone dla realizacji celów Fundacji.
II. Cele Fundacji.
§ 9
Fundacja została powołana w celu:
- wspierania działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, a w szczególności rozwój polskiego handlu
- finansowania prac badawczych, analiz, opracowań i publicystyki poświęconej problemom rozwoju polskiego handlu.
- wspierania inicjatyw na rzecz integracji europejskiej.
- ochrony praw konsumentów, promocji produkcji i obrotu ekologiczną żywnością,
- prowadzenia działalności charytatywnej.
§ 10
1. Fundacja realizuje swoje cele przez:
1) inicjowanie i zlecanie szkoleń, konferencji, seminariów i zjazdów naukowych podnoszących poziom organizacyjny polskich przedsiębiorstw handlowych;
2) stymulowanie i finansowanie prac badawczych związanych z warunkami funkcjonowania polskich przedsiębiorstw handlowych;
3) udostępnianie wyników prac badawczych organom decyzyjnym, mającym wpływ na tworzenie korzystnych warunków dla działania przedsiębiorstw handlowych oraz produkujących ekologiczną żywność;
4) podejmowanie inicjatyw wspomagających rozwój produkcji ekologicznej żywności, a w szczególności doradztwo i promowanie polskich produktów regionalnych;
5) wspieranie inicjatyw popularyzujących na terenie Polski sprawdzonych w państwach Unii Europejskiej form organizacyjnych Handlu;
6) organizowanie szkoleń o niedochodowym charakterze oraz doradztwa w zakresie ochrony praw konsumentów;
7) uruchomienie technicznego centrum informacyjnego dla osób prowadzących działalność w zakresie handlu lub produkcji spożywczej;
8) organizowanie i finansowanie imprez publicznych związanych z problematyką polskiego handlu i gospodarki;
9) pomoc rzeczową i finansową na rzecz osób potrzebujących;
10) pozyskiwanie sponsorów okolicznościowych i stałych.
2. Działalność określona w punktach 1, 4 i 6 ustępu 1 niniejszego paragrafu może być realizowana zarówno jako działalność odpłatna i działalność nieodpłatna; działalność określona w pozostałych punktach ustępu 1 ma wyłącznie charakter nieodpłatny.
§ 11
Fundacja dla realizacji swoich celów wspierać będzie zbieżne z jej działaniem inicjatywy i działania innych organizacji.
III. Majątek i dochody Fundacji.
§ 12
- Majątek Fundacji stanowi Fundusz Założycielski w kwocie pieniężnej 10.000 zł (dziesięć tysięcy złotych), wymienionych w akcie notarialnym, zawierającym oświadczenie o ustanowieniu Fundacji.
- Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem.
- Fundacja może nabywać majątek ruchomy i nieruchomy.
§ 13
Dochody Fundacji pochodzą z:
- darowizn, spadków, zapisów oraz dotacji.
- dochodów, ze zbiórek i imprez publicznych.
- dochodów z majątku nieruchomego i ruchomego.
- dochodów z działalności statutowej odpłatnej.
- odpisów od podatku przekazanego w trybie art. 27 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz.U.2010.234.1536 j.t. ze zm.).
- zbiórek pieniężnych organizowanych na podstawie ustawy z dnia 15 marca 1933 r. o zbiórkach publicznych (Dz. U. Nr 22, poz.162 z późn. zm.).
§ 14
- Dochód (nadwyżka przychodów nad kosztami) przeznaczana jest na działalność pożytku publicznego.
- Przekazujący dotacje, darowizny, spadki lub zapisy mogą zastrzec na jaki cel je przekazują, jednak jedynie w ramach realizowanej przez Fundację działalności pożytku publicznego.
§ 15
W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku przewyższa długi spadkowe.
§ 16
- Osoby fizyczne i prawne, które dokonują na rzecz Fundacji darowizny lub dotacji o wartości w ciągu jednego roku równej lub przewyższającej wartość 2000 (dwa tysiące złotych) uzyskują przy ich zgodzie tytuł Dobrodzieja Fundacji.
- Tytuł ten przysługiwać będzie także spadkobiercom, po których odziedziczony przez Fundację lub zapisany Fundacji majątek przenosi powyższą wartość, chyba że sprzeciwią się temu spadkobiercy nieuznani za niegodnych dziedziczenia.
- Tytuł Dobrodzieja Fundacji ma charakter osobisty.
§ 17
Fundacji zabronione jest:
1. udzielanie pożyczek lub zabezpieczanie zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników
oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu
albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
2. przekazywanie majątku Fundacji na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
3. wykorzystywanie majątku Fundacji na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego;
4. zakup towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Fundacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
IV. Organizacja i organy Fundacji.
§ 18
- Organami Fundacji są:
a) Zgromadzenie Fundatorów, b) Rada Fundacji, c) Zarząd Fundacji. - Osoby wchodzące w skład Rady Fundacji i Zarządu Fundacji mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w tych organach zwrot uzasadnionych kosztów lub pobierać wynagrodzenie za pracę świadczoną na rzecz Fundacji według zasad ustalonych przez Zgromadzenie Fundatorów. W odniesieniu do członków Rady Fundacji zwrot kosztów lub wynagrodzenie, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie mogą być wyższe niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
- Nie można łączyć funkcji członków Rady Fundacji i Zarządu Fundacji.
- Z wyjątkiem uchwał dotyczących połączenia, likwidacji Fundacji oraz pozostałego po niej majątku wymagających jednomyślności, uchwały i decyzje organów Fundacji zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków organów.
- W razie równej ilości głosów przeważa głos przewodniczącego obrad.
§ 19
- W skład Zgromadzenia Fundatorów wchodzą Fundatorzy.
- Zgromadzenie Fundatorów może uchwałą zdecydować, że w jego skład wejdą osoby fizyczne lub prawne, które dokonały znacznego przysporzenia majątkowego na rzecz Fundacji albo w inny sposób wspomagają działalność Fundacji.
- Osoby prawne na Zgromadzeniu reprezentuje osoba mająca ważne do tego celu pełnomocnictwo.
§ 20
- Zgromadzenie Fundatorów wybiera ze swego grona Prezydenta Fundacji.
- Kadencja Prezydenta Fundacji wynosi 4 lata.
- Prezydent uchwałą Zgromadzenia może być ze swojej funkcji odwołany przed upływem kadencji.
- Kadencja Prezydenta wygasa z chwilą rozpoczęcia obrad Zgromadzenia, na którym przewidziane są wybory Prezydenta.
- Wybory Prezydenta Fundacji powinny być przeprowadzone na Zgromadzeniu zwołanym nie później niż na 2 tygodnie po upływie kadencji Prezydenta.
- Zgromadzeniu Fundatorów przewodniczy Prezydent Fundacji z wyjątkiem Zgromadzeń, na których dokonuje się wyboru Prezydenta, któremu przewodniczy osoba wybrana przez Zgromadzenie.
§ 21
- Zgromadzenie Fundatorów zwołuje Prezydent Fundacji z własnej inicjatywy lub na wniosek Rady Fundacji, Zarządu, albo 3/5 członków Zgromadzenia Fundatorów.
- Zgromadzenie Fundatorów powinno się odbyć co najmniej 2 razy w roku.
§ 22
Do kompetencji Zgromadzenia Fundatorów należy:
- Powoływanie i odwoływanie członków Rady Fundacji.
- Uchwalanie zmian statutu Fundacji.
- Wytyczanie głównych kierunków działania Fundacji.
- Zatwierdzanie rocznych programów działania Fundacji uwzględniających środki na ich realizację.
- Zajmowanie stanowiska w sprawach przedłożonych przez Zarząd albo Radę Fundacji.
- Wytyczanie kierunków rozdziału zgromadzonych środków.
- Decydowanie o połączeniu lub likwidacji Fundacji i przeznaczeniu pozostałego po niej majątku.
§ 23
- Rada Fundacji jest organem o uprawnieniach inicjatywnych, nadzorczych i kontrolnych.
- Rada Fundacji składa się z 3 do 6 osób powołanych przez Zgromadzenie Fundatorów na okres 3 lat.
- Członkowie Rady Fundacji mogą być odwołani przed upływem kadencji wedle reguł dotyczących członków Zarządu.
- Członkowie Rady Fundacji:
- nie mogą być spokrewnieni, spowinowaceni, pozostawać w podległości służbowej, związku małżeńskim lub we wspólnym pożyciu z członkami Zarządu,
- nie mogą być skazani wyrokiem prawomocnym za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
§ 24
Do kompetencji i zadań Rady Fundacji należy:
- nadzór nad realizacją kierunków działania Fundacji;
- występowanie z wnioskami dotyczącymi działalności Fundacji;
- opiniowanie rocznych programów działania Fundacji;
- wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych jej przez Zarząd;
- powoływanie i odwoływanie członków Zarządu Fundacji, w tym Prezesa;
- uchwalanie regulaminów działania dla Zarządu;
- ustanowienie organizacji wewnętrznej Fundacji;
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu oraz udzielanie absolutorium Zarządowi Fundacji;
- zatwierdzanie wysokości wynagrodzeń pracowników Biura Fundacji.
Celem wykonywania swych funkcji i zadań Rada Fundacji ma prawo wglądu w bieżącą działalność poprzez:
a) żądanie od organów Fundacji przedstawienia wszelkich dokumentów i innych materiałów dotyczących działalności Fundacji we wszystkich jej dziedzinach;
b) uprawnienia do żądania od Zarządu i pracowników Fundacji sprawozdań i wyjaśnień;
c) dokonywanie rewizji majątku oraz kontroli finansowej.
§ 25
Rada Fundacji na swoim pierwszym posiedzeniu wybiera ze swojego grona Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego i sekretarza Rady Fundacji.
§ 26
- Rada Fundacji pracuje na posiedzeniach zwoływanych przez Przewodniczącego nie rzadziej niż 3 razy w roku.
- W posiedzeniach Rady uczestniczy przedstawiciel Zarządu w celu składania wyjaśnień.
§ 27
Uchwały Rady Fundacji zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy jej członków, w tym Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego.
§ 28
- Zarząd Fundacji zwany dalej Zarządem składa się z trzech do pięciu osób i jest powoływany na okres 3 lat przez Radę Fundacji.
- Członkostwo Zarządu ustaje z chwilą odwołania, bądź śmierci członka Zarządu.
- Odwołanie członka Zarządu przez Rade Fundacji następuje w przypadku:
a) złożenia rezygnacji;
b) podjęcia pracy, której charakter uniemożliwia prawidłowe wykonywanie funkcji członka Zarządu;
c) choroby, ułomności, utraty sił powodujących trwałą niezdolność do pełnienia funkcji;
d) niepełnienie obowiązków członka przez okres dłuższy niż 3 miesiące;
e) nienależytego wypełnienia funkcji członka;
f) istotnego naruszenia postanowień Statutu.
4. Funkcji członka Zarządu Fundacji nie może pełnić osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
§ 29
Pracami Zarządu kieruje Prezes.
§ 30
Prezes z grona Zarządu wyznacza Wiceprezesa.
§ 31
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Zarząd działa według regulaminu zatwierdzonego przez Zgromadzenie Fundatorów.
§ 32
Zarząd:
- reprezentuje Fundację na zewnątrz;
- opracowuje wieloletnie i roczne plany działania Fundacji;
- sporządza sprawozdania z działalności Fundacji;
- sprawuje zarząd majątkiem Fundacji;
- przyjmuje subwencje, darowizny, spadki i zapisy;
- ustala wielkość zatrudnienia, wysokość środków na wynagrodzenia dla pracowników Fundacji;
- kieruje bieżącą działalności Fundacji, odpowiada za realizację celów statutowych oraz wyniki działalności finansowej;
- występuje z wnioskiem w sprawie zmian w Statucie, likwidacji Fundacji oraz połączenia.
§ 33
Oświadczenia woli w imieniu Fundacji składa jednoosobowo Prezes lub w razie braku możliwości ich złożenia przez Prezesa w jego zastępstwie Wiceprezes Fundacji.
§ 34
Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, przy czym do ważności uchwał wymagana jest obecność co najmniej połowy jego członków, w tym Prezesa lub Wiceprezesa Zarządu.
§ 35
Posiedzenia odbywają się w miarę potrzeb.
§ 36
- Członkowie Zarządu mogą pozostawać z Fundacją w stosunku pracy.
- Wynagrodzenie członków Zarządu uchwala Rada Fundacji według zasad ustalonych przez Zgromadzenie Fundatorów.
§ 37
- Warunki pracy i płacy pracowników Biura Fundacji określa Zarząd za zgodą Rady Fundacji.
- Wynagrodzenie pracowników Biura Fundacji jest wypłacane z wypracowanych środków bez naruszania zasobów finansowych przekazywanych przez Fundatorów.
§ 38
Zmiana Statutu może dotyczyć zmian celu Fundacji z zastrzeżeniem, że cele powinny być zgodne z art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
§ 39
Połączenie Fundacji z inną Fundacją może nastąpić pod warunkiem, że Fundacja powstała z połączenia będzie organizacją pożytku publicznego.
§ 40
Fundacja ulega likwidacji w razie wyczerpania środków finansowych i majątku.
§ 41
Fundacja składa Ministrowi Gospodarki corocznie do 31 marca każdego roku sprawozdanie ze swojej działalności za rok ubiegły.
§ 42
Statut wchodzi w życie z dniem uzyskania wpisu Fundacji do Krajowego Rejestru Sądowego.